Jak nagrywać filmy dla branży beauty

Branża beauty jest jednym z tych biznesów, gdzie inwestycja w video marketing może przynieść ogromny przełom.

Dlaczego powinieneś nagrywać?

Nikogo już nie dziwi, że wideo w mediach społecznościowych wywołuje większe zaangażowanie niż tekst, zdjęcia czy grafika. To właśnie zaangażowanie jest najważniejszym czynnikiem, na który algorytm portali społecznościowych zwraca największą uwagę, co skutkuje wyświetlaniem Twoich treści większej grupie osób, w której mogą znaleźć się Twoi przyszli klienci.

Najważniejszymi platformami, z których powinieneś korzystać są: Facebook, Instagram oraz TikTok, ponieważ dużo łatwiej tam dotrzeć do odbiorców niż na YouTube.

Najlepsze jest to, że korzystanie z tych platform jest darmowe, a swoje treści możesz nagrywać nawet własnych smartfonem średniej klasy, więc jedyną wymówką jak może powstrzymywać cię przed wprowadzeniem wideo marketingu do swojego salonu, jest brak czasu, ale na to też jest rozwiązanie. Możesz zlecić nagrywanie filmów swojemu pracownikowi, a jeśli pracujesz sam to wystarczy zająć się lepszą organizacją czasu, aby znaleźć te dodatkowe 30 minut w ciągu dnia. Zdecydowanie warto!

 

Jak długie filmy tworzyć?

Twórz filmy nie dłuższe niż 15 sekund, warto testować długość filmów robiąc dłuższe i krótsze materiały, Jednak staraj się przynajmniej na początku trzymać długości 15 sekund ponieważ jeśli jeszcze nie masz zaangażowanej społeczności to bardzo trudno będzie przyciągnąć i utrzymać uwagę nowych osób, które trafią na twoje filmy.

Co możesz nagrywać?

Zastanawiasz się pewnie co można pokazać w 15 sekund, otóż bardzo wiele!
Najlepszym tematem Twoich filmów, nie jest Twój Salon, Twoje usługi, produkty czy technologia, ale Ty jako osoba, z którą ludzie mają kontakt! Nagrywaj Insta Stories i automatycznie publikuj je też w relacjach na Facebooku.

Poznanie Ciebie to największa wartość jaką możesz dać potencjalnym klientom, ponieważ summa summarum przychodząc po Twoje usługi przychodzą do człowieka i to Tobie muszą zaufać, lub nawet polubić Cię.

Nagrywanie siebie ma też tę zaletę, że nie potrzebujesz niczyjej pomocy, ani specjalnego sprzętu, wystarczy że weźmiesz smartfon w dłoń i powiesz kilka zdań.

O czym jeszcze opowiadać?

Oto kilka przykładów:
Możesz powiedzieć, że wprowadzasz nowy zabieg
Możesz pokazać kto z pracowników dzisiaj przyjmuje
Możesz pokazać nowego pracownika
Nagrywaj materiały z życia salonu, pokaż że przygotowujecie salon do przyjęcia pierwszych klientów
Pokaż, że twoja klientka jest zadowolona z zabiegu (tylko zawsze najpierw pytaj o zgodę)
Dostaliście przesyłkę z zaopatrzeniem? Pokaż co do Was przyjechało
Opowiedz jaki problem udało wam się dziś rozwiązać

A co jeśli wstydzisz się pokazywać i mówić publicznie?
Warto próbować się przełamywać, znam wiele przypadków osób (włącznie ze mną), które były bardzo nieśmiałe i na myśl, o wrzuceniu selfie do sieci, drżały ze strachu, lecz małymi krokami pokonały nieśmiałość i teraz regularnie nagrywają swoją buzię opowiadając klientom o swojej pracy.

Inne formaty i tematy

Szybkie relacje to nie jedyny format, który powinieneś tworzyć, warto czasem przygotować bardziej złożony materiał, oto przykładowe tematy na filmy, które możesz nagrywać:

Porady od siebie i pracowników
Publikując porady pokazujesz, że jesteś specjalistą, natomiast jeśli twoje materiały okażą się przydatne dla kogoś to zyskasz zaufanie i odbiorca chętnie przyjdzie po więcej.

Efekt finalny oraz metamorfozy
Nie ma lepszego dowodu na to, że wykonujecie swoje usługi dobrze, jak pokazanie efektu końcowego, a najlepiej “przed i po”

Filmy instruktażowe
Naganie takiego filmu będzie wymagało więcej pracy, ponieważ zabieg potrafi trwać kilka godzin, a ty chcesz go zmieścić w czasie 60 sekund, ale bez obaw, da się to zrobić.
Trzeba pokazać najistotniejsze elementy, mniej ważne lub powtarzające się można przyspieszyć, a resztę pominąć, warto do tego dograć głos opowiadający o zabiegu lub napisy, aby było wiadomo, jaki etap pracy aktualnie jest wykonywany.

Filmy na temat zabiegów oraz urządzeń które używasz.
Możesz opowiedzieć o laserze do depilacji oraz pokazać kilka ujęć z zabiegu, a na koniec efekt finalny.

Opowiedz swoją historię
Nagraj film gdzie pokażesz jaka większa idea stoi za twoim biznesem, dlaczego zdecydowałeś się na otworzenie salonu, jakie trudności musiałeś pokonać, jakie wartości ci przyświecają, co chcesz dać swoim klientom

Nagrywaj relacje z wydarzeń
Podczas takich wydarzeń jak dni otwarte, nagrywać ujęcia, a następnie zamontuj w jeden dynamiczny filmik, pokazujący jak odwiedzający salon goście interesowali się zabiegami

Pokaż salon
Nagraj film pokazujący Piękny wystrój twojego salonu, panującą w nim atmosferę, pracowników oraz jaki rodzaj klientów do ciebie przychodzi, lub chcesz aby przychodził

Aby nagrać wyżej wymienione filmy, może przydać się więcej sprzętu niż smartfon, a najlepiej zatrudnić profesjonalistę, który nagra dla ciebie film z pasją. 

Spraw aby widzowie reagowali na Twoje filmy

Szybko przyciągnij uwagę, możesz to zrobić na kilka sposobów:
Powiedz jak ludzie skorzystają z twojego materiału video

Zainteresuj ich zadając pytanie np. „Czy wiesz co powoduje wysuszanie włosów?”
Powiedz na początku filmu jaką wartość dostaną np. „Dzisiaj pokażę ci, jak w 5 minut zadbać o skórę wokół oczu.”

Pokaż efekt finalny zabiegu.

Zacznij opowiadać historię, klientki będą ciekawe jak się dalej potoczyła.

Pamiętaj również, aby na końcu filmu zapraszać do komentowania, udostępniania i pisania wiadomości. Dodatkowo w treści posta zaproś klientów do komentowania.
Zadaj istotne pytanie, które będzie motywowało odbiorców do dyskusji.

Proporcje obrazu

Rozwój urządzeń mobilnych spowodował, że teraz równie często a nawet częściej oglądamy filmy w pionie czyli proporcjach obrazu 9:16, a nie jak standardowy obraz HD w proporcji 16:9 .

Polecamy zasadę aby wszystkie filmy na media społecznościowe kręcić w pionie.
Video w proporcjach pionowych świetnie sprawdzi się na InstaStories, Reelsach Instagrama, Shortach YouTube, relacjach Facebooka oraz na TikToku.

Video nagrane w proporcjach 9:16 łatwo w aplikacji na smartfonie lub programie do edycji na komputerze przyciąć do proporcji kwadratu czyli 1:1. Kwadratowy format video będzie bardzo dobry jako post na Facebooku lub Instagramie.

YouTube jest bardziej telewizją niż portalem społecznościowym, dlatego na tej platformie sprawdzi się standardowy format video 16:9.

Napisy

Wprowadzenie napisów do filmu może sprawić, że ludzie dłużej będą oglądać Twoje filmy, ponieważ nie każdy zawsze ma warunki do tego by włączyć głos filmu, lub znajduje się w otoczeniu gdzie może być po prostu za głośno, aby usłyszeć wszystkie ważne informacje.

Jak dodać napisy? do filmu
Napisy trzeba najpierw utworzyć w programie do edycji filmów np. Premiere Pro, a następnie wyeksportować z niego plik SRT, który potem dodajesz już w ustawieniach filmu na Facebooku. YouTube posiada własny edytor napisów, dzięki czemu nie musisz znać obsługi programów do montażu, ponieważ tekst możesz wpisywać w edytorze napisów w ustawieniach filmu.

Jakość obrazu

Filmy w branży beauty powinny być beauty.
Najważniejszy element to oświetlenie, dlatego najlepiej nagrywać w dobrze oświetlonym pomieszczeniu światłem dziennym. Jeśli nagrywasz przy świetle sztucznym, upewnij się, że aplikacja w smartfonie dobrze dostosowuje balans bieli i obraz nie jest za żółty lub za niebieski. Jeśli tak, to możesz ustawić balans bieli samodzielnie w zaawansowanych ustawienia apki do kręcenia filmów.

Salony kosmetyczne, fryzjerzy, studia tatuażu oraz makijażu często wyposażone są w oświetlenie takie jak pierścienie led lub softboxy, które warto wykorzystać ponieważ dają białe i miękkie światło, które nie rzuca ostrych cieni.

Jakość dźwięku

Jakość dźwięku jest tak samo ważna jak jakość obrazu, lub nawet ważniejsza, ponieważ nic nie da przepiękny obraz jeśli trudno będzie zrozumieć, to co mówisz do odbiorcy.
Mikrofon wbudowany w smartfon może być wystarczający jeśli większość Twoich nagrań to relacje z ręki. Natomiast jeśli chcesz tworzyć bardziej zaawansowane materiały jak mini poradniki to zakup mikrofonu krawatowego będzie bardzo dobrym pomysłem. Szczególnie, że jest to wydatek rzędy 100zł lub nawet mniej. Osobiście polecam Boya BY-M1.

Wywiad z Prezydentem LublinaJakie 3 typy filmów nagrać na początku?